Haus mit rotem Dach

Rohlfs, Christian, 1912

Olje på lerret, 79,3x100,3cm, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

Frem til tidlig 1900-tall arbeidet Christian Rohlfs (1849-1938) i et nokså tradisjonelt realistisk formspråk i slekt med friluftsmaleriet og sterkt influert av impresjonismen. Omkring 1905 ble han imidlertid kjent med Emil Nolde og dermed introdusert for et ekspresjonistisk maleri.

Gjennom Nolde ble Rohlfs kjent med arbeidene til blant andre Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rottluff og Erich Heckel , som på denne tiden var i ferd med å danne kunstnersammenslutningen Die Brücke. Selv om Rohlfs ikke selv ble medlem av Die Brücke fikk disse bekjentskapene stor betydning for hans egen utvikling som billedkunstner. Godt voksen, over 50 år gammel, begynte han å arbeide innenfor en ekspresjonistisk uttrykksform. Hans valg av motiv, fargebruk, komposisjon og billedstruktur har en definitiv affinitet med Brücke-kunstnernes samtidige arbeider.

Når det gjelder Haus mit Rotem Dach fra 1912 så gir dette verket assosiasjoner ikke bare til de yngre tyske ekspresjonistenes samtidige arbeider, men også til vår egen Edvard Munch og til de såkalte ”30-tallsmodernistene” som Sigurd Winge og Gert Jynge. Stemningen i bildet og selve motivet kan minne om Munchs mange fremstillinger av Kjøsterudgården i Åsgårdstrand i kjente verker som Pikene på broen eller Stormen. I forhold til ”30-tallsmodernistene” synes det særlig relevant å trekke frem den kraftige, men likevel utpreget tørre og stofflige koloritten som i uttrykk virker beslektet med deres eksperimenter med pulvermalerier fra tidlig 30-tall.

OWG

Vi støtter gode tiltak

Har du et du brenner for å gjennomføre? Eller kjenner du til et bra tiltak vi bør støtte?