Klimaspillet gir elever kunnskap om fornybar energi

To sivilingeniørstudenter har utviklet et spill om klima. Nå reiser de rundt og engasjerer skoleungdom i hvordan man praktisk kan bidra til å løse klimaproblemet.

Klasse 7C på Tåsen skole i Oslo testet Klimaspillet i mars 2015. (Foto: Sverre Chr. Jarild).

Klimaspillet er et undervisningsopplegg for skoleelever. Idéen bak spillet oppsto på NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) hvor Mattis Natvig Segerberg (21) og Oskar Aas (21) studerer industriell økonomi. De vant Teknas Miljøkonkurranse i 2012 med idéen til spillet, og fikk så mange gode tilbakemeldinger på idéen at de bestemte seg for å satse på å få den ut i live.

De to sivilingeniørstudentene fikk 27.000 kroner i 2013 til byggesett, mini i-pad og utviklingstilskudd til Klimaspillet. I 2014 fikk de 75.000 kroner til materialer og utstyr som trengs for å sette opp en fast klimaspill-utstilling hvor de knytter flere interaktive og visuelle hjelpemidler inn i spillet. I 2016 fikk Klimaspillet 168.000 kroner til utstyr og byggesett.

 

Engasjementet bak Klimaspillet kommer av en interesse for fornybar energi og et ønske om å formidle problemstillinger rundt dette til barn og ungdom.

Vi støtter gode tiltak

Har du et du brenner for å gjennomføre? Eller kjenner du til et bra tiltak vi bør støtte?