Kunstapp for barna
Sju kunstmuseer fikk til sammen 2,1 millioner kroner i 2012 til utvikling av formidlings-appen Kunstporten.
På Henie Onstad Kunstsenter og seks andre museer har barna fått sin egen kunstapp. (Foto: Sverre Chr. Jarild).
Lillehammer Kunstmuseum fikk først en tildeling våren 2012, på 300.000 kroner. Deretter oppfordret vi kunstmuseene til å gå sammen om et større samarbeidsprosjekt, og vi tildelte 300.000 kroner til hver av følgende museer: Henie Onstad Kunstsenter, Munchmuseet, Nasjonalmuseet, Drammens Museum og Haugar Vestfold Kunstmuseum.
Våren 2014 fikk de ytterligere 280.000 kroner til et undervisningsopplegg knyttet til Kunstporten. Til sammen har Sparebankstiftelsen DNB bidratt med 2.380.000 kroner til Kunstporten.
Appen er tilpasset målgruppene ungdom og barnefamilier.
– Jeg opplever i alle fall at barnefamiliene bruker litt lengre tid på besøket her, etter at vi gav dem dette tilbudet, sier Gunhild Varvin som er kommunikasjonssjef ved Henie Onstad Kunstsenter.
Spesielt har hun sett at dette har vært en suksess i kunstmøtet mellom barn og besteforeldre. Barna har den teknologiske innsikten besteforeldrene gjerne ikke har, og sammen har de brukt appen til en vandring i museet.