Etiske retningslinjer

Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig allmennyttig stiftelse som støtter tiltak til beste for det norske samfunnet. Dette utgangspunktet innebærer at stiftelsen skal holde en høy etisk standard, slik at søkere, myndigheter og samfunnet for øvrig skal ha tillit til stiftelsens virksomhet.

(vedtatt i styremøtet 15. oktober 2025)

De etiske retningslinjene skal prege virksomheten i stiftelsen, og gjelder for alle ansatte og medlemmer av styrende organer i Sparebankstiftelsen DNB med datterselskaper.

1. Generelt

Sparebankstiftelsen DNB opptrer uavhengig, langsiktig og åpent. Stiftelsen skal også handle i tråd med lover og regler, og interne retningslinjer. Ansatte og tillitsvalgte skal utføre sine oppgaver og opptre på en måte som ikke skader stiftelsens omdømme og tillit.

Stiftelsen forventer at samarbeidspartnere, tilskuddsmottakere og leverandører opptrer etisk forsvarlig – herunder at de overholder gjeldende lover og regler og respekterer menneskerettighetene.

2. Forvaltning av midler

Stiftelsens midler skal ivareta stiftelsens formål, og skal komme mange til gode over lang tid. Finansforvaltningen gjøres i samsvar med egne retningslinjer fastsatt av styret.

Tildeling av midler skal skje ut fra en vurdering av hvilke tiltak som best bidrar til å realisere stiftelsens formål.

Utgifter til vår interne drift, inkludert egne arrangementer, skal være nøkterne.

3. Unngå påvirkning  

For å unngå påvirkning, skal ansatte og tillitsvalgte ikke ta imot utilbørlige fordeler fra stiftelsens leverandører, samarbeidspartnere eller støttemottakere. Personlige gaver skal ikke aksepteres, med mindre dette er rene oppmerksomhetsgaver av ubetydelig verdi.

Stiftelsen dekker reise- og oppholdsutgifter for ansatte som deltar på arrangementer (konferanser, seminarer, og lignende), som en del av sitt arbeid. Arrangementer hvor den ansatte bidrar aktivt til programmet er unntatt fra dette. Det gjøres også unntak for arrangementer hvor stiftelsen har bidratt med støtte, og hvor det er ønskelig at ansatte deltar.

Ansatte og tillitsvalgte skal ikke tilegne seg økonomiske eller andre personlige fordeler av sitt ansettelsesforhold eller stiftelsens midler, ut over det som følger av ansettelsesavtaler og vedtatte honorarer.

4. Unngå interessekonflikter

Ansatte eller tillitsvalgte skal ikke delta i beslutninger som direkte påvirker egne eller nærståendes interesser, eller der det foreligger andre særlige forhold som er egnet til å svekke tilliten til egen uavhengighet. Alle som deltar i beslutninger, har selv ansvar for å unngå interessekonflikter. Ansatte varsler overordnede om inhabilitet og tvilstilfeller. Styremedlemmer tar opp mulig inhabilitet med styret, som avgjør habiliteten, jf. også styrets retningslinjer for søknadsbehandling og oppfølging av tildelinger.

Det skal føres en særskilt oversikt over styrets og ansattes styreverv og øvrige tillitsverv.

Ansatte og tillitsvalgte skal utvise varsomhet med investeringer på områder der stiftelsen også er engasjert, for å unngå at det kan stilles spørsmål ved om det er en egennytte knyttet til stiftelsens investeringsbeslutninger.

5. Like muligheter, mangfold og inkludering

Stiftelsen skal arbeide for at alle får like muligheter, uavhengig av etnisitet, funksjonsnivå, kjønn, religiøs tilhørighet, eller seksuell legning. Dette gjelder både i stiftelsens interne drift, og i prosjekter hos samarbeidspartnere og tildelingsmottakere. Vi skal tilstrebe at arbeidsmiljøet i stiftelsen preges av mangfold.

I vårt arbeid skal vi være spesielt oppmerksomme på betydningen av representasjon, nå bredt i vårt kommunikasjonsarbeid og at alkoholservering kan være ekskluderende. Den enkelte ansatte og tillitsvalgte har et selvstendig ansvar for moderat alkoholbruk ved deltakelse på arrangementer i regi av eller på vegne av stiftelsen.

6. Trakassering aksepteres ikke

Stiftelsen skal ha et trygt og inkluderende arbeidsmiljø, der diskriminering og trakassering ikke aksepteres.  

Ansatte og tillitsvalgte skal ikke opptre slik at det kan oppfattes trakasserende av kollegaer eller andre.

7. Kommunikasjon og bruk av informasjon

Åpenhet er en hovedregel i Sparebankstiftelsen DNBs arbeid. Vi skal kommunisere objektivt og sannferdig om vår virksomhet og våre disposisjoner.

Ansatte og tillitsvalgte skal bidra til åpenhet om virksomheten, innenfor rammene som settes av lovbestemt taushetsplikt.

Informasjon som er taushetsbelagt etter loven, eller som er sensitiv av hensyn til enkeltpersoner, samarbeidspartnere eller virksomhetens sikkerhet, skal aldri deles. Generell informasjon om virksomheten kan fritt deles, mens sensitive opplysninger alltid skal avklares med nærmeste leder. Taushetsplikten gjelder også etter at arbeidsforholdet eller vervet er avsluttet.

Innhenting og sjekk av bakgrunnsinformasjon kan være en viktig del av vår søknadsbehandling. Informasjon om at en organisasjon har søkt stiftelsen om støtte kan bare deles med eksterne dersom søker har gitt samtykke til dette. Etter at tildelingsbeslutningene er gjennomført, vil informasjon om tildelingene bli publisert på stiftelsens nettsider.

Stiftelsen skal behandle personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlovgivning. Personopplysninger skal kun innhentes, lagres og brukes når det er nødvendig, og aldri lenger enn formålet tilsier. 

Stiftelsens IT-systemer, e-post og digitale plattformer skal brukes på en ansvarlig måte.

Dersom ansatte oppdager kritikkverdige forhold, har de både rett og plikt til å varsle, slik at forbedringer kan gjennomføres.

Varsling skjer til nærmeste leder, daglig leder eller styreleder – ut fra sakens karakter. Den som mottar et varsel, skal orientere sin overordnede om varselet og hvilke tiltak som er iverksatt.

Varslere er beskyttet mot gjengjeldelse, i tråd med norsk lov (arbeidsmiljøloven kap. 2 A). 

Stiftelsen har i tillegg etablert en ordning for anonyme varsler, som også er tilgjengelig for eksterne.

9. Personlig ansvar

Ansatte og tillitsvalgte har et personlig og selvstendig ansvar for å følge disse etiske reglene.

Ansatte skal ta opp tvilstilfeller med sin nærmeste leder. Ansatte har rett til å nekte å følge pålegg som er ulovlige eller medfører brudd på dette regelverket.

Brudd på de etiske reglene kan medføre konsekvenser for arbeidsforholdet.

10. Revisjon 

Endringer i disse retningslinjene godkjennes av stiftelsens styre. Styret skal uansett gå gjennom og vurdere de etiske retningslinjene minst én gang per år.

Vi støtter gode tiltak

Har du et du brenner for å gjennomføre? Eller kjenner du til et bra tiltak vi bør støtte?