Forskning og rehabilitering for ørreten
Elever på Vestby vgs, forskere fra NMBU og lokalmiljøet samarbeider om å styrke naturmangfoldet i en ørretbekk som renner forbi skolen.
Alle foto: Anders Myhr Nielsen
Sammen med frivillige krefter og forskere og studenter fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), Norges Jeger- og Fiskerforbund og vannområdeutvalget Morsa, restaurerer elevene på Vestby videregående skole den lokale Krombekken.
Prosjektet er tatt inn i undervisningen i alle trinn. Både forskerlinja, naturfagsklasser, biologi og kjemi jobber med bekken og funn fra prosjektet.
– Her opplever elevene at de selv kan være med på å utgjøre en stor forbedring for ørretens vilkår i Krombekken, sier Britt Nordgård, Konstituert rektor på Vestby videregående skole, som koordinerer prosjektet.
Hun oppfordrer flere til å følge deres eksempel, og understreker at det ikke trenger å være krevende å sette i gang slike nærskoleprosjekter som kan ha stor nytteverdi.
– Man trenger ikke alltid tenke så stort. Da jeg først hørte om bekken fra jeger- og fiskerforbundet, tenkte jeg at dette er for smått. Men nå ser jeg hvor viktig det er at prosjektet er så lokalt, og hvor stor forskjell vi kan gjøre. Se etter et prosjekt i deres nærmiljø, oppfordrer Nordgård.
Hun fremhever fordelen ved at bekken ligger rett ved skolen slik at elevene enkelt kan komme seg til bekken, og for eksempel ta vannprøver til å gjøre kjemiforsøk på skolen.
Gode samarbeidspartnere er også viktig, ifølge Nordgård. Mange lærere er involvert i prosjektet, og de samarbeider med Norges jeger- og fiskerforbund, NMBU og vannområdekoordinator.
– Se deg rundt og vurder hvem dere kan samarbeide med lokalt, sier Nordgård.
Lokalt engasjement og godt samarbeid
Stian Stensland, professor på NMBU, seksjon økologi og naturforvaltning, forteller at elever og lærere er med ut for å kartlegge hvor mye fisk som finnes i bekken. De merker fisken, og med en bærbar merkeantenne kan de samle data om fisken vandrer innad i eller ut av bekken.
– Datainnsamlinga er et prakteksempel på folkeforskning der skolen både hjelper oss forskere og samtidig får ny innsikt i forskningsprosessen og kunnskap om fiskens liv i bekken, sier Stensland.
For å bedre forholdene i bekken har elevene lagt ut gytegrus. Treplanting står også for tur. Nå venter de på å kunne måle positive resultater.
– Det tar nok noe tid før vi ser en merkbar økning av fisk her, men dette prosjektet kommer uten tvil til å gi et bedre naturmiljø. Ikke minst så ser vi også framtidas naturforvaltere gro fram blant elevene, sier Stensland.
Tildeling
VESTBY VIDEREGÅENDE SKOLE fikk 100.700 kroner i 2022 til registreringsantenne og utstyr til forskningsprosjekt.